‘Scholen, geef kinderen weer hun vrijheid terug door jullie groep kwetsbare leraren te beschermen’
We zijn bijna een jaar verder en nog steeds overheerst de angst voor het Corona virus en onze hang naar controle op dit virus. Het virus - wat zoals de grafiek van het RIVM laat zien - vooral een risico vormt voor ouderen vanaf 70 jaar. Bijna 90% van de dodelijke slachtoffers is ouder dan 70 jaar.
Waarom verplichten we dan kinderen van 4 tot 12 jaar op een basisschool om een mondkapje te dragen en 1,5 meter afstand van elkaar te houden? Waarom moeten zij in kleine groepjes werken? Waarom moeten ze verplicht in quarantaine als er een besmetting is die totaal ongevaarlijk is voor henzelf?
Het zekere voor het onzekere? Baat het niet dan schaadt het niet? Willen we ouders en hun kinderen de ernst en angst voor het virus bijbrengen? Wat gaat hier mis dat we als samenleving niet in staat zijn om te zien dat we ook andersom kunnen redeneren?
We geven de kinderen weer hun vrijheid terug om zich te ontwikkelen, op te bloeien en te herstellen van de schade die zij afgelopen jaar hebben opgelopen. We beschermen de groep leraren die een kwetsbare leeftijd hebben, een kwetsbare partner en/of kind. Als we goed beredeneren zal deze groep zeer waarschijnlijk een stuk kleiner zijn dan die 1,4 miljoen kinderen op alle basisscholen in Nederland die weer in vrijheid mogen leven.
Kinderen hebben genoeg schade geleden. Ze hebben al weken hun klasgenoten moeten missen. Het aantal kinderen dat kampt met een mentale vermoeidheid en lusteloosheid groeit met de dag. We mogen ontzettend blij zijn dat het Coronavirus niet schadelijk is voor kinderen en dat kinderen weinig risico vormen tot besmetting. Dan moeten we als samenleving daar ook naar gaan handelen.
Het gaat niet meer om het zekere voor het onzekere want we weten hoeveel schade kinderen hebben geleden tijdens de eerste en tweede lockdown. Een lockdown is een buitenproportioneel middel dat alleen gebruikt zou moeten worden in uitzonderlijke noodsituaties als het leven bedreigd wordt voor de hele mensheid. Het is tijd om een lijn te trekken en op te komen voor de gezondheid van kinderen die ernstig bedreigd wordt door deze maatregelen. Het gevaar is niet langer meer enkel het Coronavirus maar vooral de maatregelen om totale controle te krijgen over dit virus.
Scholen moeten gaan opkomen voor hun daadwerkelijke patiënten, namelijk de kinderen, en het kabinet moet hen helpen door mee te denken over oplossingen om de groep kwetsbare leraren te beschermen en hen hierbij te ondersteunen. Er zijn voldoende slimme oplossingen te bedenken waar al meerdere wetenschappers, professionals en experts zich over gebogen hebben. Ze staan klaar om hun bijdrage te mogen leveren voor Nederland.
Maak gebruik van de innovatiekracht en menselijk kapitaal dat Nederland heeft en zet dit in om mee te denken over slimme oplossingen om samen niet het virus te verslaan maar samen constructief om te gaan met het virus. Dat is een heel ander perspectief dan de angst te blijven volgen met de illusie dat het virus geheel verdwijnt.