Columns
-
Parabel: 'De jongen met de rode lap'
Er was eens een land waar alles grijs was. Hoe dat zo was gekomen, wist eigenlijk niet meer. Iedereen leefde in een grijze wolk van hun bestaan. Op een dag vond een jongetje in het bos een rode doek. Hij vond het prachtig en bond het om zijn hoofd heen. Toen hij op school kwam met zijn rode hoofddoek keek iedereen hem verbaasd aan.
De jongen was vrolijk en intens gelukkig met zijn rode doek totdat de juf hem streng toesprak. ‘Wat heb jij daar op je hoofd?’ De jongen zei: ‘Ik heb geluk op mijn hoofd’. De juf antwoordde: ‘Hoe bedoel je dat?’. ‘Zodra ik dit op zet voel ik mij intens gelukkig. Wil je het ook proberen?’
De juf was perplex en twijfelde even. Dit had ze niet verwacht als antwoord. Ze zei: ‘Ik ben blij dat je er gelukkig van wordt maar dit is niet de bedoeling. Wat jij op je hoofd hebt, is een verkeerde kleur. Dat past niet in dit land’. Het jongetje zei bedroefd: ‘Waarom niet?’.
‘Dat weet je toch, alles is grijs?’ De juf pakte de rode doek vast met een plastic tas alsof het behekst was. Ze stopte het in het plastic zakje en zei dat ze het voor hem zou bewaren. De jongen zat vervolgens de hele les ongelukkig naar buiten te staren. Het leek alsof al zijn geluk en energie uit hem verdwenen was in de rode lap.
De volgende dag ging hij met een aantal vriendjes en vriendinnetjes van zijn school naar dezelfde plek in het bos en vonden ze meerdere stukken stof in allerlei prachtige kleuren. Paars, geel, oranje en roze. De kinderen deden de doeken om hun hoofd en voelde zich intens gelukkig. Ze voelde zich zo gelukkig dat ze hadden bedacht om de volgende dag met zijn allen met de doek op hun hoofd naar school te gaan
De juf wist niet wat ze zag de volgende dag. Een kleurentafereel van allerlei kleuren die uit de grijze omgeving sprongen en haar ogen verblinden. Ze kon zich niet inhouden door te zeggen hoe prachtig ze hun hoofden vond. Ze bleef kijken en keek vervolgens met een schuin oog naar de rode lap in het plastic zakje van de vorige dag. De jongen van de rode lap zei tegen haar: jij mag hem hebben, juf. Hij staat je vast prachtig!
De juf kreeg een glimlach op haar gezicht en deed de rode lap uit het zakje en bond het om haar hoofd. Ze voelde een rare tinteling en keek in de spiegel en voelde het geluk door haar lijf stromen. Dit is geweldig! Waarom is eigenlijk alles grijs?
-
Scholen open maar nog steeds gevangen in het medisch-epidemiologisch perspectief
-
‘Scholen, geef kinderen weer hun vrijheid terug door jullie groep kwetsbare leraren te beschermen’
-
Een (organisatie) antropologische kijk op Covid-19: ‘De IC-capaciteit als thermometer’
-
Waarom is de IC-capaciteit de belangrijkste thermometer: een gedachte experiment vanuit antropologen
-
Alle perspectieven zijn ‘waar’ en waardevol: omarm een integrale aanpak voor Covid-19
-
‘Anderhalve meter’ als de veiligheidsgordel van het Coronabeleid
-
4-februari-2020-wereldkankerdag
-
'Het Uniform': een harnas met een ziel
Do you want to contribute to the columns on this page? Contact me!